BusinessVize.cz

Management Organizace Životní cyklus firmy, aneb čím si projdete i vy

Reklama

Jsou vaši zaměstnanci v práci a v životě spokojení?
Spokojení zaměstnanci jsou kreativnější, o 12 % produktivnější a zvyšují tržby! POMŮŽEME VÁM S HR 2.0

Životní cyklus firmy, aneb čím si projdete i vy

Email Tisk PDF
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Každá firma si během své existence projde několika stádii, která do značné míry determinují její organizační strukturu a celkový způsob fungování. Pánové Danny Miller a Peter H. Friesen ze slavné kanadské McGill University si před více než čtvrt stoletím přitom dali tu práci, a zmapovali, jak takový životní cyklus firmy v praxi funguje a jak se jednotlivé životní fáze firmy projevují. Dnes se s výsledky jejich práce můžete seznámit i vy.

Co je to životní cyklus

Teorie životního cyklu se původně používala pro popis stavu vývoje výrobku na trhu ve vztahu objemu jeho prodejů v čase. Typická S-křivka přechodu od embryonické fáze přes fáze růstu a zralosti až po pokles známá u výrobků začala být v 70. letech minulého století převáděna i do oblasti fungování firem. Danny Miller a Peter H. Friesen však svým výzkumem, kdy dlouhodobě sledovali stav vývoje velkého množství firem v USA a Kanadě v roce 1984 prokázali, že u firem tato S křivka neplatí a že firmy mohou přecházet mezi jednotlivými fázemi tam i zpět a někdy i některé z nich přeskočit. Co je ale důležité – každá z těchto fází vykazuje zcela specifickou organizační strukturu a specifické chování firmy i její zaměření na určitý časový horizont plánování. Miller a Friesen navíc také ukázali, jaké chování je pro danou fázi životního cyklu nejvhodnější a prokázali, že bez řízení strategické změny a vnímání měnící se reality kolem sebe firmy dlouhodobě nemohou přežít.

TIP: Alternativní teorii životního cyklu nabízí teorie Larry E. Greinera, o které jsme psali v článku Teorie evoluce a revoluce: Jak zachránit firmu při rychlém růstu, který je dostupný registrovaným uživatelům.

Embryonická fáze

V embryonické fázi využívají firmy jednoduchou a centralizovanou organizační strukturu. Firmu vede sám majitel, který v ní činí téměř všechna rozhodnutí, ať už se jedná o strategické otázky anebo i o otázky zajištění běžného chodu firmy. Svoji moc majitel v roli manažera deleguje jen výjimečně. Firma má jen zřídka k dispozici vysoce a úzce kvalifikované odborníky a funguje jen na úzké části trhu. Všichni svým způsobem dělají všechno, což v dané situaci poměrně dobře funguje. Funguje to ale proto, že v danou chvíli je vše ještě relativně jednoduché – rozhodování, administrativa i řízení společnosti. Tato fáze trvá obvykle prvních 10 let existence společnosti. V některých oborech trvá kratší dobu (viz třeba příklad společnosti Google), jinde zase delší (viz třeba některé malé české podniky vzniklé krátce po Revoluci). Důležité je, že firma musí podniknout některé změny související s přechodem do Fáze růstu popsané níže, aby přežila. V opačném případě může setrvat v embryonické fázi i nadále anebo může dojít k jejímu krachu.

Fáze růstu

Fáze poklesu

Fáze oživení

Co si z toho vzít

 

Celý článek najdete zde v sekci Pro registrované/Exkluzivní články, ke které mají přístup pouze registrovaní uživatelé. Zdarma registrovat se můžete zde.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Share/Save/Bookmark