BusinessVize.cz

IT Software Kritické faktory úspěchu ICT projektů z pohledu dodavatele

Reklama

Jsou vaši zaměstnanci v práci a v životě spokojení?
Spokojení zaměstnanci jsou kreativnější, o 12 % produktivnější a zvyšují tržby! POMŮŽEME VÁM S HR 2.0

Kritické faktory úspěchu ICT projektů z pohledu dodavatele

Email Tisk PDF
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Vytvořit nový produkt může být mnohem snazší, než ho implementovat u koncového zákazníka. V oblasti software a komplexnějších ICT služeb to platí dvojnásob. Co tedy dělat, aby taková implementace dopadla ke spokojenosti všech zúčastněných? A jaké jsou vlastně kritické faktory úspěchu?

Empatie

Prvním kritickým faktorem je empatie neboli schopnost vcítit se do potřeb klienta. Typickým problémem řady ICT firem v České republice je naprostá ignorance k zákaznickým potřebám. Člověk, který dojednává kontrakt, vidí jen funkce svého systému, kterými zákazníka doslova bombarduje. To, že zákazník ve skutečnosti nechce nový web, ale má problémy s prodeji, ho vlastně vůbec nezajímá. On nabízí web, takže zákazník chce web, který bude mít tolik a tolik animací ve Flashi, tady bude mít takovéhle krásné šoupací menu, bude mít blog, protože je to „in“, a bude tolikátý při vyhledávání toho či onoho slova v Googlu, atd. To je typický příklad počínajícího problému – zákazník zaplatí desítky tisíc za nový web, ale problém s prodejem to nevyřeší. Než tedy cokoliv začnete dělat, podívejte se na zakázku pohledem zákazníka, zjistěte, co si od projektu slibuje, a zda mu vůbec můžete pomoci. Pokud zjistíte, že ne, nebojte se zakázku odmítnout a doporučit zákazníkovi jiné řešení. Ve finále na tom totiž vyděláte možná víc, než když zakázku přijmete. Při dojednávání zakázky je navíc také důležité zohlednit termín, který zákazník potřebuje dodržet. Pokud chce do dvou měsíců nasadit CRM systém, a vy sami nevíte, jestli to zvládnete, raději to neslibujte. Nasazení za dva měsíce a týden totiž už může být bezpředmětné a může to vést v lepším případě k mimosoudnímu vyrovnání a pokutě pro vaši společnost.

Komunikace

Mezilidská komunikace je pro úspěch v podstatě libovolného typu projektu naprosto klíčová. V českých luzích a hájích je snad tím nejdůležitějším ověřit si, zda zákazník opravdu rozumí tomu, na čem jsme se dohodli. Češi a Asiaté zejména z JV Asie totiž mají unikátní schopnost odkývat prakticky cokoliv, aniž by tomu rozuměli a aniž by se na cokoliv zeptali. V JV Asii se tomuto fenoménu říká „neztratit tvář,“ zatímco u nás je to „nedělat ze sebe debila.“ Klíčový problém je však v tom, že pokud jeden z vás dvou ze sebe toho „debila“ neudělá, tak může dojít k tomu, že zákazník při předání projektu bude tvrdit, že „tohle přeci v životě nechtěl“ a „že jsme se dohodli na něčem naprosto jiném,“ přičemž prvotní příčinou tohoto jednání bude prostý fakt, že vás ne zcela přesně pochopil, což může být samozřejmě i vina vašeho výkladu, který může být zkreslený prostředím, kde se pohybujete. Člověk, který se zabývá prodejem hraček, se totiž ne zcela orientuje například v ERP terminologii a vy jste v tomto případě tím, kdo to má předpokládat.


Celý článek najdete zde v sekci Pro registrované/Exkluzivní články, ke které mají přístup pouze registrovaní uživatelé. Zdarma registrovat se můžete zde.


Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Share/Save/Bookmark