BusinessVize.cz

Marketing Komunikace Newsletter – fígl, který funguje

Reklama

Jsou vaši zaměstnanci v práci a v životě spokojení?
Spokojení zaměstnanci jsou kreativnější, o 12 % produktivnější a zvyšují tržby! POMŮŽEME VÁM S HR 2.0

Newsletter – fígl, který funguje

Email Tisk PDF
Hodnocení uživatelů: / 5
NejhoršíNejlepší 

 

Newsletter je jedním z nejužívanějších a nejefektivnějších způsobů pro komunikaci se zákazníky. Zejména v době elektronické komunikace, kdy náklady na jeho distribuci jsou nula korun, se pak právě newsletter stal jedním z nejefektivnějších prodejních a komunikačních nástrojů.

Od letáků k newsletterům

Pokud náhodou nevíte, co je to newsletter, tak nezoufejte. Jedná se jen o další nadbytečný anglicismus, který nahrazuje víceslovné vyjádření téhož v češtině. Newsletter je akční leták potažmo informace o novinkách (což je doslovný překlad z angličtiny), která se rozesílá přímo zákazníkům, kteří o takovýto typ marketingové komunikace mají zájem anebo se k němu zavázali kdesi na padesáté stránce ve třicátém odstavci Všeobecných obchodních podmínek. Abychom maximálním způsobem vyčerpali slovníček marketingových „buzzwords,“ tak je ještě dobré si říci, že newsletter se zpravidla rozesílá direct mailem (neboli z firmy přímo konkrétnímu zákazníkovi, ať již papírovou či elektronickou poštou). To zpravidla říkám proto, že newslettery se obvykle vystavují také na webových stránkách firmy, kde si je mohou náhodní návštěvníci pročíst, a případně se k jejich odběru rovnou dobrovolně přihlásit.

Co je podstatou newsletteru

Podstatou newsletteru je sdělit zákazníkům ve stručné formě klíčové aktuální informace o naší nabídce za účelem podpory prodeje těchto služeb. Stručná forma přitom často obnáší jeden list A4 (např. u bank a telekomunikačních operátorů, kteří newslettery zasílají každý měsíc spolu s vyúčtováním potažmo výpisem) anebo odpovídající rozsah ve formě e-mailu či elektronickou poštou distribuovaného PDF dokumentu. Podpora prodeje se přitom může v newsletteru odehrávat v zásadě dvěma způsoby. Ten první počítá s navázáním newsletteru na marketingovou akci spojenou obvykle s časově omezenou slevou na vybraný sortiment produktů a služeb (což je typické pro obchodní řetězce a obchody s oblečením či sportovními potřebami). Samotný newsletter je v tomto případě pouze součástí celkového marketingového mixu vybrané kampaně. Druhý způsob jde pak na podporu prodeje nepřímo a využívá nástrojů Public Relations. To znamená, že třeba upozorňuje na to, jak si naše firma vede dobře, co dobrého dělá pro svoje okolí (sponzoring, CSR) a co nového připravuje pro své zákazníky – stručně řečeno vylepšuje image firmy a podporuje pozitivní word-of-mouth. Zatímco první způsob přináší své ovoce v podobě růstu tržeb krátkodobě, ale za to ihned, ten druhý počítá s dlouhodobějším ale o to trvalejším působením.

To, který typ newsletteru firma využívá, se obvykle řídí zvyky na daném trhu. Zatímco v ČR třeba některé nadnárodní fastfoody příležitostně distribuuje do schránek slevové kupony (což je de facto opět newsletter), tak v USA klade větší důraz na CSR stránku věci, kdy se snaží zdůraznit, že dbají na zdravé stravování svých zákazníků. Mezi oběma kategoriemi newsletterů nicméně neexistuje žádná pevná bariéra a velká část firem oba typy kombinuje – buď na jednom newsletteru (což je opět typické pro banky a telekomunikační operátory) anebo ve formě střídání obou typů newsletterů (což je typické třeba pro některé větší internetové obchody).

Proč newslettery fungují

Důvodem, proč je newsletter v současné době tak populární a žádaný, je fakt, že pokud to firma úplně nepokazí, tak se v podstatě jedná o win-win řešení. Zákazník se snadno a rychle dozví o tom, kde a jak může ušetřit, a firma zase dokáže snadno a rychle prodat propagované zboží a služby. Zejména v oblasti FMCG, ale také spotřební elektroniky a ICT pak platí, že za umístění v newsletteru u významnějších obchodníků si dodavatel či výrobce zboží rád připlatí. Slevová akce pak třeba ani nejde na vrub marží prodejce anebo za ní prodejce dostane dokonce zaplaceno něco navíc. Někdy však prodejci nasazují slevové akce v newsletterech bez spolupráce výrobce, na úkor vlastních marží. Je to v zásadě tehdy, když se zboží potřebují zbavit, aby jim neprošlo (u potravin), nestalo se neprodejným (u sezónního oblečení či výběhových modelů aut) anebo jim nezabíralo místo na skladě (u aut), anebo tehdy, kdy se snaží o dosažení obratového bonusu (u aut) či splnění nezbytného minimálního obratu pro danou cenovou kategorii u distributora/výrobce (u ICT a spotřební elektroniky).

Kdy a jak newsletter využívat

Newsletter je vhodné využívat vždy, když se soustředíte na velkoobjemový prodej identických výrobků či služeb (potraviny, oblečení, spotřební elektronika, výpočetní technika, zájezdy, telekomunikace, bankovní služby, atd.). Nicméně i firmy, které dělají výhradně zakázkovou výrobu (stavebnictví, strojírenství, poradenství atd.), mohou úspěšně využívat newslettery. Tam ale připadá v úvahu spíše onen druhý typ, kdy například newsletterem firma upozorní zákazníky na nákup nových přístrojů, vyvinutí nové technologie, či rozšíření sortimentu služeb.

Důležité však je volit vhodný obsah a frekvenci odesílání newsletterů. V okamžiku, kdy obsah newsletterů nebude pro zákazníky zajímavý, kdy bude jeho forma nepoutavá anebo bude newsletter třeba i vytištěn na levném papíře s nekvalitním tiskem (což je má osobní zkušenost s letáky nejmenovaných obchodních řetězců, ale také bank i telekomunikačních operátorů), zákazníci jej přestanou studovat a tím pádem to budou pro firmu jen vyhozené peníze. Stejně tak přestanou newslettery fungovat v okamžiku, kdy budou zákazníkovi chodit příliš často.

Limitní hranicí je podle mého názoru týdenní kadence newsletterů, kterou využívají například některé větší internetové obchody, případně 14 denní kadence, kterou využívá nejúspěšnější obchodní řetězec v ČR - Makro. Obecně lze také říci, že u produktově orientovaných newsletterů zákazníci snesou častější zasílání (mají z nich totiž potenciálně osobní prospěch, protože můžou něco koupit levněji) než u imagově laděných newsletterů, které musí být opravdu výjimečné, aby zákazníka zaujaly. Takové newslettery mohou přestat zákazníky velice rychle zajímat třeba, i když chodí jen jednou měsíčně.

Newslettery ano, ale pořádně

Pokud se tedy rozhodnete pro zahrnutí newsletterů do vašeho marketingového mixu, mějte na paměti to, že i newsletter je de facto jen produkt, který by měl splňovat ona základní 4C marketingového mixu a za svoji cenu (v podobě času stráveného čtením) by měl zákazníkovi nabídnout odpovídající hodnotu, přičemž práce s ním by měla být pohodlná (což platí zejména pro newslettery distribuované elektronicky) a konečně že by newsletter měl vždy reflektovat celkový styl firemní komunikace. Pokud všechno tohle dodržíte (což není vždy rozhodně jednoduché), stane se i u vás newsletter efektivním prodejním nástrojem.

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Share/Save/Bookmark