BusinessVize.cz

Rozhovory a komentáře Redakce Umění války versus svět businessu

Reklama

Jsou vaši zaměstnanci v práci a v životě spokojení?
Spokojení zaměstnanci jsou kreativnější, o 12 % produktivnější a zvyšují tržby! POMŮŽEME VÁM S HR 2.0

Umění války versus svět businessu

Email Tisk PDF
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 

Pojednání o umění války, které před více než dvěma a půl tisíci let sepsal mistr Sun, se s oblibou, zejména v USA, používá jako intelektuální předloha pro přípravu strategie firmy. Je ale tato kniha skutečně tak geniální, jak o ní mnozí tvrdí? A jak vám může pomoci při strategickém plánování?

Trocha faktů o Umění války na úvod

Následující text je zařazen v rubrice komentáře, a proto bude obsahovat jen moje osobní pohledy na věc. Umění války je oproti očekávání mnohých, včetně toho mého, jen velice tenoučká kniha. Ve variantě od nakladatelství B4U Publishing vydá sice na 100 stran, ale to jen díky velkorysé sazbě s jedním sloupcem. Jestli má dohromady 100 000 znaků (cca. 30 stran ve Wordu), tak je to možná až moc. Celá kniha ve skutečnosti není až tak moc knihou. Jedná se o jednotlivé tematicky seřazené a číslované výroky o rozsahu 1 až 2 vět, které spolu vzájemně obvykle příliš nesouvisejí ani na sebe nenavazují. Jednotlivé výroky jsou rozděleny do celkem 13 kapitol: Plánování, Vedení boje, Útok léčkou, Úvahy o taktice, Nasazení sil, Slabé a silné stránky, Postup, Změny taktiky, Pochod vojska, Krajina, Devět druhů terénu, Útok ohněm a Využívání zvědů. Kromě stručné verze, která je přesným překladem svitků mistra Suna existují i verze s výkladem, popřípadě verze kombinované (viz druhý citovaný zdroj v angličtině). Ty jsou pak o něco delší.

Co si z Umění války odnesete

Číst Umění války je tak trochu jako číst horoskop. Je na čtenáři, aby si v knize našel něco, co bude mít pro něj osobně význam. Snad možná i proto je Umění války často povyšováno na kult neomylné knihy, která je klíčem ke všemu vědění. Popravdě, nejvíce by si z Umění války mohl odnést mladý nezkušený vojevůdce, a to až někdy do dob raného středověku, což je na 2 500 let starou knihu úctyhodný úspěch. Z dnešního pohledu manažerů a majitelů firem se lze na Umění války dívat jako na jakousi metaforickou nápovědu při tvorbě firemní strategie, u které však část knihy nelze pro výklad firemní strategie ani při nejlepší vůli použít.

Pár zajímavých citátů z Umění války

Pro ilustraci použitelnosti Umění války pro strategický management bych si zde dovolil použít pár citací přímo z překladu Umění války od B4U Publishing:

Kapitola 1, citát 17: Jsou-li tomu okolnosti nakloněny, neváhej změnit svůj plán. Jinými slovy – strategie by neměla být neměnná.

Kapitola 2, citát 16: Má-li vojsko zabít nepřítele, musí být vyburcováno, má-li mít prospěch z jeho porážky, musí počítat s odměnou. Aneb HR manažera by neměl dělat každý jen proto, že studoval nějaký humanitní obor. Správná motivace a péče o lidský kapitál je pro firmu důležitá

Kapitola 3, citát 10: Ačkoliv lze urputně bojovat i s malým vojskem, nakonec bude větší silou přemoženo. To je citát, který by mohli drobní prodejci potravin a elektroniky nechat tesat do kamene.

Kapitola 12, citát 19: Postupuj, jen když tím získáš výhodu, jinak vyčkávej na místě. To je poměrně zajímavá myšlenka, která by šla volně parafrázovat tak, že nemá cenu expandovat za každou cenu. Navíc řada firem stejně svůj rychlý růst není schopna následně uřídit, což tento výrok ještě více podtrhuje.

Má cenu si Umění války to přečíst?

Podobně by se dalo s citáty z Umění války pokračovat i dále, ale nebylo by to vůči vydavateli úplně fér, ostatně citovanou knihu v češtině si můžete koupit přímo zde za 109 Kč + poštovné anebo si ji můžete přečíst v angličtině prostřednictvím Google Books (viz [2]). Osobně si myslím, že do světa managementu a praktického života vám toho kniha moc nového neřekne. Nicméně, stejně jako horoskop, vás donutí třeba nad některými výroky přemýšlet a třeba si je i vztáhnete k rozhodovacímu procesu, který momentálně řešíte. Držet se však při svém podnikání slepě rad z 2 500 let staré knihy psané pro vojevůdce v starověké Číně, by mělo asi takový smysl, jako vybírat si mezi investicemi na základě hodu mincí. Ne, Umění války není univerzální kuchařkou na životní filosofii a podnikovou strategii, je to manuál pro antické vojevůdce shrnující některá elementární fakta, včetně například odhadu nákladů na vedení války či doporučení, jak zakládat požáry. Pro některé výroky se však při troše zamyšlení dá najít význam i v současném businessu, a to je ten důvod, proč je ta kniha dodnes tak populární. Tedy vedle prostého důvodu, že je tak krátká, že si ji může bez větších časových nároků přečíst opravdu každý.

Použité zdroje a literatura

[1] Sun-C'. Umění války : The Art of War. Radim Pekárek. První. Brno : B4U Publishing, 2008. 100 s. ISBN 978-80-903850-6-1.

[2] TZU, Sun. The Art of War. Lionel Giles. El Paso : El Paso Norte Press, 2009. 230 s. Dostupné z WWW: <http://books.google.cz/books?id=HNo6cpfarAUC&printsec=frontcover&dq=the+art+of+war&source=bl&ots=f8_JtuQvKP&sig=m4IKBErD1tmDgn8D_454oZRoW-Q&hl=cs&ei=3nybTJbfCsqiOKKtnfoM&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=11&ved=0CEMQ6AEwCg#v=onepage&q&f=false>. ISBN 1-934255-15-7.

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit