BusinessVize.cz

IT Hardware Jak nakupovat počítače do firmy

Reklama

Jsou vaši zaměstnanci v práci a v životě spokojení?
Spokojení zaměstnanci jsou kreativnější, o 12 % produktivnější a zvyšují tržby! POMŮŽEME VÁM S HR 2.0

Jak nakupovat počítače do firmy

Email Tisk PDF
Hodnocení uživatelů: / 1
NejhoršíNejlepší 

Nákup počítačů do firemního prostředí se od nákupu počítače pro domácnost v mnohém liší. Zatímco nefukčnost domácího počítače dokáže maximálně tak zkomplikovat dokončení domácího úkolu vaším ratolestem, nefunkčnost počítače ve firmě vás vždy bude stát peníze. A na to je třeba při výběru myslet.

 

 

 

 

 

Nakupujte najednou

Pro pořizování počítačů do firmy existuje jedna velice důležitá rada – nakupujte počítače najednou a ideálně ve stejné konfiguraci. Hromadný nákup vám dokáže už při prvním nákupu počítačů vykouzlit na cenovce poměrně zajímavou slevu, která u značkových prodejců (Dell, HP, Fujitsu-Siemens, Lenovo apod.) může dosáhnout výše třeba až 30%, čímž se značkový počítač stane levnější než ten, který by vám někdo poskládal tzv. na koleně z jednotlivých komponent a bez záruky. U řady značkových prodejců zároveň automaticky získáte slevu na všechny další nákupy, což vám usnadní plynulé rozšiřování vaši počítačové infrastruktury spolu s tím, jak budou přibývat noví zaměstnanci apod.

Je tu ale ještě aspekt stejné konfigurace – ten je podstatný proto, že vám dokáže významně ušetřit náklady na správu IT. Stačí totiž vytvořit jednu bitovou kopii originálního počítače (tzv. image), ze které můžete kdykoliv během pár minut v případě poruchy pevného disku, útoku viru či nežádoucího zásahu uživatele obnovit původní stav, a to u libovolného počítače ve firmě (pokud dodržíte onu shodnou konfiguraci). Bitovou kopii je přitom možné plynule aktualizovat a nové záplaty a service packy i nové aplikace. Jen je důležité pro tento účel zvolit vhodný software.

Rozhodující je servis

Klíčovým prvkem při výběru počítače do firmy by neměly být ani tak cena, značka nebo technické parametry jako spíše poskytovaný servis. Ten je zejména pro malé a střední firmy bez vlastního IT oddělení a zásob náhradních dílů klíčový. U firemního počítače vždy požadujte při nejmenším servis typu NBD (Next Business Day) on site. To znamená, že vzniklá závada začne být dodavatelem řešena následující den po jejím nahlášení (tj. NBD) a bude řešena přímo v sídle vaší firmy (tj. on site). Taková porucha tak vaši firmu vyjde „jen“ na cca. 15 minut času, jeden telefonát a odstávku počítače po dobu nejdéle 32 hodin, pakliže závadu nahlásíte v „běžné“ pracovní době – tj. pracovní době servisního střediska dodavatele vašeho počítače.

Zapomeňte na dvouletou záruku

Velká část majitelů a zaměstnanců firem žije v poněkud mylném dojmu, že záruční lhůta na firemní počítače je ze zákona 24 měsíců. Skutečnost je však bohužel jiná. Záruční doba pro právnické osoby a fyzické osoby podnikatele, kteří uzavírají smlouvu dle Obchodního zákoníku, je stanovena vzájemnou dohodou respektive kupní smlouvou. Často tak bývá u méně seriózních prodejců mnohem kratší. Ti seriózní vám ji naopak nabídnou standardně tříletou a v některých případech vám umožní si ji za příplatek ještě prodloužit. Tři roky je přitom rozumná volba, neboť právě tak dlouho trvá interval obměny desktopových operačních systémů u Microsoftu.

Záruční doba přitom hraje klíčový vliv i na reálnou použitelnost vašeho počítače. V okamžiku, kdy skončí a spolu s ní skončí i servis vás každá závada staví do nevýhodné situace. Závadu potřebujete akutně odstranit, protože vás stojí peníze. Nákup nového počítače přitom v danou chvíli dost dobře nemůžete uskutečnit, protože byste museli na nový počítač čekat i několik dní. S nejvyšší pravděpodobností vám tak nezbude než investovat do obnovy dané komponenty nebo komponent, přičemž si můžete být celkem jisti, že brzy se s vámi rozloučí i některé další komponenty počítače. Vy pak buď budete hasit vzniklé problémy a dokupovat nahodile komponenty do hroutícího se systému anebo jednou stejně budete muset přistoupit k nákupu nového počítače, který vás však celkově díky reinvesticím do toho starého vyjde podstatně dráž.

Co se porouchá nejčastěji

Mezi nejporuchovější součásti počítačů patří bohužel pevné disky, což je vzhledem k jejich klíčovému významu poměrně nepříjemné. Relativně často se může porouchat také grafická karta. Současným standardem jsou totiž výkonné 3D akcelerátory, které jsou pro kancelářskou práci zbytečné, nicméně dokáží vygenerovat mnoho odpadního tepla, které jejich vlastnímu provozu příliš nesvědčí a zkracuje jejich životnost. Problematické jsou také napájecí zdroje, zejména pak ty levnější anebo ty, které jsou provozovány u hranice svých možností. Porouchaný napájecí zdroj přitom dokáže poškodit i další součásti počítače, které buď přestanou rovnou fungovat spolu s ním, anebo se odporoučejí během pár měsíců po výměně zdroje za nový. V případě, že máte počítač jako celek v záruce a máte sjednaný kvalitní servis, vás však podobné problémy trápit nemusí.

Nebojte se oslovit před nákupem víc firem

V dnešní době jsou komponenty v počítačových sestavách různých výrobců prakticky identické. U značkových výrobců se liší pouze použité skříně a větráky. Ty mají zásadní vliv na celkovou hlučnost počítače i na jeho životnost. Čím nižší teplotu (samozřejmě v intencích do 0 stupňů Celsia) se podaří uvnitř skříně udržet, tím delší bude životnost počítače. Čím se výrobci liší, jsou ceny, servis a jeho kvalita, délka záruky, vlastní software dodávaný k počítačům navíc a přístup k zákazníkům. Před prvním hromadným nákupem počítačů se tak nebojte oslovit více firem najednou pokud možno s konkrétními požadavky na technické parametry a případně softwarové vybavení vašich počítačů. Ceny uváděné na webu značkových výrobců berte spíše jako orientační a maximální možné. Reálné ceny začínají tak o 10% níž a u nákupu jednotek až desítek počítačů končí cca. o 35% pod oficiální prodejní cenou.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Share/Save/Bookmark